Friday, October 1, 2010

HDSP: Лов на дребни хищници - велик филм, не пропускайте!


Гледайте "Лов на дребни хищници", докато е в кината. Много е смислен, кинематографичен, драматургичен, има някои готини монтажни решения (няма да издавам какви). Историята е тарикатска, младите актьори са симпатяги, изпълнението на главния герой е направо убийствено.

Жанровете са различни, но според мен е несравнимо по-добър и дълбок от прехваления "Мисия Лондон" като художествена стойност и много повече си заслужава да се гледа, жалко че надали ще успее да стигне толкова висока гледаемост, защото няма достатъчно реклама. Единствената ми забележка са някои цветови корекции, някак странно "прегоряло" изглеждаше картината понякога, не знам дали причината е в камерата (която не е с кинолента) или това е художествено решение, което се разминава с вкуса ми, сигурно второто.

Всичко друго е супер, и с този бюджет от няколкостотин хиляди лева филмът е велик, поздравления за всички актьори и автори!


HDSP: Лов на дребни хищници - Официален сайт на филма

9 comments:

  1. Много си в грешка и то извини ме, не защото искам просто да те оборвам, а защото изкачвам на пиадестал един филм, който не го заслужава. Кинематографично изпълнението е жестоко, няма две мнения, но като актьорска игра единствено двама актьори - Гергана Кофарджиева /Госпожата/ и Стефан Мавродиев /Кондов/ си изигра блестящо ролите. Мариан Вълев изобщо не е на това ниво, за което говориш.

    И второ филма е страшно сбъркан на сценарно ниво. Показва две сюжетни линии, които имат едва-едва някакви допирни точки, а в двутактовите филми, една сюжетна линия трябва винаги да осмисля другата. Тук няма такова нещо. Две съвсем отделни и несъвместими сюжетни линии се пльсват и най-накрая се свързват с общия куршум. Много е сбъркано, стига, малко по-реалистична оценка давай.

    ReplyDelete
  2. Оценката на художествени произведения е субективнa. Едни те възхваляват, други те унижават - трудно е да угодиш на всички, и не е много добре човек да се опитва.

    Ти имаш право да споделиш твоето мнение - ето, правиш го, но не можеш да налагаш мнение на други (аз не налагам, а споделям своето мнение, както сам каза по мой адрес - нямам никакъв талант, нямам усет за красив кадър, нищо не съм направил и не мога да направя, съответно не съм авторитет и няма никакво значение какво казвам, нали така :) ).

    Освен това авторите на всяко произведение решават какво и как да разкажат, има много начини; това че не всички ще харесат избрания начин е неизбежно. За теб сценарият е объркан и не се осмислят двете нишки, за мен е оригинален и изненадващ и си се допълват, има и по-абстрактни допирни точки от откраднатите котки.

    И трейлърът е хитър - четох негативни коментари колко бил "безидеен", а той просто е по-дълбок от колкото очакват и нарочно не ти казва какво всъщност ще се случи.

    ReplyDelete
  3. Ти влагаш дълбочна, защото привидно на повърхностно ниво филма е направен да изглежда много дълбок и затова никой не иска да нагазва в него. Но като нагазиш установяваш, че е до коленете. А ти явно не си нагазил, а се любуваш на красивата повърхност. Трейлъра е страшна заблуда, защото в него 90% наблюдаваме тийнейджърската сюжетна линия и едва 10 от "мутренската", а реално във филма тийн нишката е 30, а мутренската 70. Ето тази заблуда сваля нивото на филма. Защото той реално не знае към кого да се таргетира. Към тийновете ли, към възрастните ли... Защо няма такъв рейтинг чак според теб?! Не защото му липсва реклама. Сори, ама Нова ТВ достатъчно спотове пускат, интересен PR ефект направиха с връзката с концертите на Остава и кино билетите, така че изобщо не е малка рекламата. Просто филма няма душа. Има опит за нещо, но е неуспешен. Заблуда, която те кара да мислиш, че филма е дълбок и не го разбираш, а реално филма просто е плитък и няма какво да разбираш. Освен че "филм за истинското приятелство" е клише използвано за слоган в 200 хиляди филма. И се използва тогава, когато не могат да му дадат друго по-оригинално и по-точно мото. ;)

    ReplyDelete
  4. > Трейлъра е страшна заблуда, защото в него 90%
    >наблюдаваме тийнейджърската сюжетна линия и едва 10 от "мутренската

    Не, не говоря за такава заблуда и в тази "мутренска" линия си има доста смисъл за истинското приятелство (както казват авторите, не са открили топлата вода, че да има кой знае колко гениално супер дълбоко послание).

    Разбирам, че си обсебен от "тийн сюжетни линии", но заблудата за която аз говоря е, че трейлърът и филмът кара всички да си мислят, че "мутрите" ще тръгнат срещу младежите и едва ли не тийновете ще бягат от престъпниците, заради глупостите им, ще се стрелят с пистолети и т.н. и до последно човек се чуди кога младежите ще бъдат спипани и ще започне екшънът с тях.

    Нелинейният монтаж е друго достойнство на филма според мен.

    "Остава" са елитарна банда, не са като Преслава че да предизвикат голям интерес, български рок слушат една шепа заклети рокаджии. Колкото до рейтингите, не гледам много ТВ, но БТВ има 2-3 пъти по-висок рейтинг от Нова, "Мисия Лондон" е направен по много известна книга, в него участват къде по-популярни актьори, певци, даже "холивудски звезди", имаше невероятен PR из медиите, сериозен бюджет по българските стандарти, ако не греша много по-добро разпространение и т.н.

    Въобще, филмите се гледат не спрямо това колко са "качествени", което е относително за различните зрители, а спрямо това какви очаквания се създадат у зрителите и колко добро е разпространението, което е косвено свързано с качествено ("ако си успял да стигнеш до такова разпространение, сигурно си добър", но не винаги е така). Само по изключение филми със слабо начално разпространение пробиват.

    ReplyDelete
  5. Защо го сравняваш с Мисия Лондон?! Какво общо има Мисия Лондон с HDSP?! Мисия Лондон имаше силна реклама, но не успя заради нея, а защото беше първия филм в България след '89, който просто те отпусна и те накара да се засмееш, няма значение дали е за умно нещо или простотия. И това беше различното при него, което накара хората да се смеят и най-важното... Да го предадат от уста на уста. Това му беше успеха. HDSP е поредната драма, която залага на flashback-ове толкова много, че губиш представа къде се намираш в реалността или спомените. Мила от Марс беше същия, Откраднати очи - същия, Прогноза - същия... Еми какво да си говорим повече. Естествено че няма да успее. На българина му е омръзнало от тежки драми. Съвсем отделен въпрос е, че не е драма като драма, а преиначена, нереална и много претенциозна, като в крайна сметка без претендираното покритие.

    ReplyDelete
  6. Просто сравнявам успеха на филми с очакванията за тях и рекламата.

    Прав си, че не е само рекламата и разпространението, но ги подценяваш, както и известните актьори. От HDSP единствено Петър Шопов и С. Маврудиев са известни донякъде. Една друга причина за успеха на "Мисия Лондон" са простотиите, българите си падат по тях. :)

    В HDSP има много хумор, не е "забита драма" както, наистина, много български филми. С цялото ми уважение, "Мила от Марс" изглежда почти като любителски филм, кинематографично много зле и мудно (знам че е много нискобюдежетен и т.н., но обективно погледнато) и е много битов, трудно го гледах. Съгласен съм че "Откраднати очи" е прекалено драматичен, измъчен, "Изпепеляване" беше подобен - чак ти става отвратително да ги гледаш.

    В "Прогноза" не ми хареса битовизма, иначе според мен е забавно и поучително филмче, с изключение на някои битовизми. В HDSP са избегнати (и е още едно от достойнствата му по моя вкус).

    ReplyDelete
  7. А за "преиначеното" и "нереалното" - въпрос на вкус. Едни творци предпочитат по-"документално" разказване на истории, други предпочитат повече въображение и артистичност, с акценти върху избрани неща, а не "реалистично" буквално отразяване на несъществени неща, само за да бъде "реалистично".

    ReplyDelete
  8. Не, проблема на нашето "демократично" кино е, че потъна в блатото на екзистенциализма и това е причината българина да не гледа родното производство, а чуждото. Не е въпроса само, че българина обича простотиите. Обича ги, но и стойностен филм може да завладее масовите зрители. Просто никой филм не е показал това ниво.

    ReplyDelete
  9. Съгласен съм за "блатото" по принцип (бих добавил битовизма като нещо по-лошо от екзистенциализма), но според мен се появяват много добри попадения, които заслужаваха и заслужават повече внимание от зрителите. Това обаче е и въпрос на кино култура, кината обикновено са почти празни, ако ще да играят всепризнати холивудски актьори - на кого му пука кой играе, ако филмът не го интересува.

    Не знам дали си попадал на статистика за гледаемостта на български филми в последните 10-ина години, някои числа са трагикомични - в някои лоши години са по по-малко от хиляда зрители на филм, ако не греша дори стотици.

    ReplyDelete